TECHDOME , Lokasi Wajib Singgah di Penang

Assalamualaikum

Buat peminat sains dan teknologi, kalau ke Penang jangan lupa ke Tech Dome Penang. Lokasi wajib singgah di Penang. Memang banyak tempat menarik di Penang. Tapi tak ramai yang menyedari yang Penang mempunyai Pusat Penemuan Sains Pertama iaitu Tech Dome Penang. Apa yang menarik di Tech Dome Penang ni? Jom kita tengok | TECHDOME , Lokasi Wajib Singgah di Penang

TECHDOME , Lokasi Wajib Singgah di Penang


Tentang Tech Dome


Tech Dome Penang adalah inisiatif oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk mewujudkan hub untuk pembelajaran teknologi dan pertukaran idea. Ia akan menjadi kenderaan untuk meningkatkan keupayaan saintifik dan keupayaan teknologi di Malaysia.

Terletak di kubah geodesic KOMTAR yang bersebelahan dengan Tapak Warisan Dunia UNESCO George Town di Pulau Pinang, pelawat akan menemui dunia teknologi yang menarik dan bagaimana mereka bekerja dengan meneroka pameran bertaraf dunia di galeri-galerinya. Program-program yang kerap akan dijalankan untuk sekolah, kolej dan keluarga yang direka khas untuk memupuk semangat penyelidikan dan mengajar kanak-kanak dan remaja kemahiran yang diperlukan untuk berkembang maju dalam masa berteknologi tinggi, berasaskan pengetahuan.

Aktiviti Menarik di Tech Dome

Tech Dome Penang menempatkan lebih daripada 120 pameran sains dan teknologi interaktif. Ia mempunyai 6 bahagian yang sangat menarik untuk kita dan anak-anak terokai. 

Life Tech - Life Tech berjalan-jalan melalui sains tentang bagaimana badan kita bekerja dan teknologi yang mengekalkan kesihatan manusia. Dari nutrien ke sistem diagnostik, kepada teknologi dalam teater operasi, pengunjung akan mendapat penghargaan terhadap banyak peringkat, teknologi dan orang yang bekerja bersama-sama untuk menjaga kesihatan manusia!

Force & Motion - Pasukan & Gerakan membolehkan anda mengalami cawangan sains fizikal. Dari graviti ke momentum, ke kinetik dan dinamik, pelawat akan dapat mempelajari undang-undang gerakan Newton melalui pengalaman penuh tubuh!


Electromagnetism - Elektromagnetisme menceritakan kisah cinta antara elektrik dan kemagnetan. Pelawat akan mempelajari aliran elektron, mengalami tarikan magnetik dan penolakan, dan melihat medan magnet dengan mata mereka sendiri. Berhati-hati kerana anda dapat melihat percikan api terbang!



Robotics - Robotik menarik robot selain daripada pelbagai komponen untuk anda menghargai bagaimana ia berfungsi. Pengunjung akan mempunyai peluang untuk bermain dan bermain-main dengan robot dan memahami bagaimana robot berfikir, rasa dan bertindak.




Information Technology - Teknologi Maklumat meraikan pasir yang rendah dan tempatnya dalam teknologi moden. Litar bersepadu bersama-sama dengan komponen elektronik lain kini menjadi asas kepada peranti moden dan peralatan. Pengunjung akan mempelajari bagaimana komponen elektronik dibuat dan bagaimana mereka "bercakap" antara satu sama lain untuk melaksanakan fungsi dalam peranti elektronik kami.




Optics - Optik akan menunjukkan ciri-ciri unik pelbagai jenis cahaya. Pengunjung akan mempelajari bagaimana pelbagai jenis cahaya boleh digunakan, pengalaman bagaimana setiap cahaya mempengaruhi persepsi manusia, dan memahami kimia mencipta cahaya dan mengapa kita menggunakan pencahayaan yang cekap tenaga.


Exploration Zone

Zon Eksplorasi adalah ruang yang didedikasikan untuk kanak-kanak kecil. Permainan dan aktiviti mencabar mereka untuk berfikir, meneroka dan bermain sambil secara tidak langsung mempelajari konsep saintifik. Sebagai taman permainan yang menggalakkan mereka untuk meneroka alam sekitar mereka, Exploration Zone berharap untuk meninggalkan anak-anak dengan rasa ingin tahu dan tertanya-tanya. Perpustakaan kanak-kanak dengan buku sains juga akan ditambah pada masa akan datang.

PIXO Observatory


PIXO, observasi astronomi di Tech Dome Penang dibuka secara rasmi oleh Menteri Pelancongan, Dato 'Nazri Aziz pada 18 Disember 2016. Ia menempatkan teleskop yang paling berkuasa di Pulau Pinang, Officina Stellare Pro RC 400 yang merupakan jenis refleksi dengan 16 " cermin utama diameter Reka bentuk optik Ritchey-Chretien teleskop ini tidak menghasilkan apa-apa koma, penyimpangan sfera atau kromatik yang merupakan sebab mengapa reka bentuk ini juga digunakan di Teleskop Angkasa Hubble.





Satu lagi teleskop yang terdapat di PIXO ialah Teleskop Suria Lunt 152mm, teleskop yang tersedia secara komersial semata-mata untuk memerhatikan Matahari. Dilengkapi dengan penapis khas Etalon, pelawat dapat melihat keunggulan, filamen, spikula, suar surya dan kromosfera, ciri-ciri yang tidak biasa kita lihat dengan mata kasar.




PIXO juga merupakan titik pertemuan utama Persatuan Astronomi Pulau Pinang. Pengunjung akan mempelajari tentang misteri bintang-bintang dan galaksi dari ahli-ahli astronomi yang dihormati, lama dan muda.



Tarikan Baru di Tech Dome ( Force & Motion)

Kalau korang nak tahu, Tech Dome sekarang mempunyai tarikan baru yang sangat best dan sesuai bagi korang yang suka sukan lasak. Ia lebih kepada membina keyakinan dan juga team buiding. Jom kita tengok tarikan baru di Tech Dome ni.

Untuk naik 3 tarikan baru ni kena bayar asing dan tak termasuk dalam tiket Tech Dome. Nak tau harganya? Ala jomlah tengok 3 tarikan baru ni dulu.




Tech Dome G Drop







A post shared by Blogger & Media Influencer (@marshalizadotcom) on

Tech Dome Speed Climb




Tech Dome G-Force





Bestkan tarikan terbaru di Tech Dome ni? Sekarang ni masih ada promosi tau untuk 3 tarikan ni. Hanya RM5 untuk setiap satu tarikan ataupun nak lebih berbaloi, korang ambil kombo terus 3 dengan bayaran hanya RM12 sahaja.





Kemudahan di Techdome



Parking Kereta - Pelawat dapat memarkir kereta mereka di banyak tempat parkir di sekitar Tech Dome Penang termasuk KOMTAR Multi-Storey Car Park, Prangin Mall Car Park, Prangin Mall Komtar dan 1st Avenue Mall Car Park, Avenue Mall Penang.

Nursing Room - Ibu bapa yang membawa bersama anak-anak mereka tidak perlu bimbang tentang tempat untuk menyusu anak-anak mereka kerana Tech Dome Penang menyediakan ruang jururawat untuk ibu bapa untuk memberi makan anak-anak mereka secara peribadi.

Hungry Atom - Pengunjung boleh menikmati makanan yang lazat di Hungry Atom: The Lab Makanan apabila mereka merasa seperti berehat atau mempunyai makanan ringan sebelum meneruskan penerokaan Tech Dome Penang.

Baryon & Meson - Baryon & Meson berfungsi sebagai bilik fungsi untuk pelbagai acara yang akan diadakan di Tech Dome Penang. Mereka juga berfungsi sebagai bilik darjah di mana pelajar akan mempelajari pelbagai teori sains yang menarik.

Graviton - Graviton adalah makmal di mana eksperimen sains boleh dijalankan oleh pelajar yang mengambil bahagian dalam program pendidikan Tech Dome Penang.

The Sail - Kawasan luaran yang besar ini digunakan untuk acara-acara dan demonstrasi sains.

The Terrace - Teres boleh menampung kira-kira 150 orang dan sesuai untuk perbincangan, persembahan dan demonstrasi sains.

Jadi kalau korang ke penang, jangan lupa singgah ke Tech Dome Penang tau! Lokasi di Komtar Penang berdekatan The Top Penang.



Japanese Technology & Culture Weekend




Jom ramai-ramai kita memeriahkan jom!

Maklumat Lanjut



Website | Facebook | Instagram



Alamat :

Geodesic Dome, KOMTAR, 
Jalan Penang, 
10000 George Town, 
Pulau Pinang

Waktu Beroperasi:

10 pagi - 6 petang
( Setiap Hari)

Marsha
Part Time Blogger
Niche Lifestyle, Parenting, Healthy, Beauty & Travel
Collaboration & Review Blogger

12 Comments

  1. best ni...kita suka pergi tempat macam ni...

    ReplyDelete
  2. menarik jugak tempat ni ye mar..

    ReplyDelete
  3. Dah lama sis tak ke Penang. Dah macam2 tempat menarik ada ya. Sis kalau ke penang cari makan je sis tahu..hehehe

    ReplyDelete
  4. Belum ada rezeki lagi nak jejak penang ni.. Kalau2 ada peluang nanti boleh la datang.

    ReplyDelete
  5. Nanti kalau ke Penang boleh lah singgah sini..

    ReplyDelete
  6. Wahh menarik! Balik kampung nanti, bolehla singgah juga ..

    ReplyDelete
  7. basically mcm Pusat Sains Negara la ni konsep dia kan kak? mcm menarikkk~

    ReplyDelete
  8. Ok..kalau jalan2 ke penang nanti boleh la singgah bawak anak-anak.

    ReplyDelete
  9. Wow best macam team park juga nih.. Bolehlah peegi nnt

    ReplyDelete
  10. Menarik. Tapi kalau bawak anak anak kecik, dorang suka ke ekkk?

    ReplyDelete
  11. Lama tak jalan2 ke penang... Nt plan nk ke pe ang juga

    ReplyDelete
  12. Boleh lah ke sini bawa syafi nanti.nampak menarik.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi tinggalkan komen. Moga dimurahkan rezeki semua. Tunggu saya terjah balik yer..:)

Subscribe Us