APA ITU LIABILITI UNDANG-UNDANG KEPADA PENUMPANG DALAM INSURANS KERETA?




APA ITU LIABILITI UNDANG-UNDANG KEPADA PENUMPANG DALAM INSURANS KERETA?


Adakah insurans liabiliti melindungi penumpang? Ini merupakan soalan yang akan mencabar kerana menjadi penumpang yang terlibat dalam kemalangan kereta boleh mengelirukan. Anda mungkin tidak tahu tentang insurans yang akan melindungi anda. Adakah pemandu lain, pemandu anda, atau mungkin insurans anda? Bagaimana jika anda berada di dalam kereta rakan atau orang yang anda sayangi semasa kemalangan itu? Anda boleh lihat mengapa ia agak rumit. Artikel ini akan menerangkan pilihan anda sebagai penumpang dan sebagai pemandu dalam kemalangan.

Memfailkan Tuntutan Dengan Syarikat Insurans Pihak Ketiga


Jika anda seorang penumpang dalam kemalangan kereta dan anda tercedera, pilihan pertama anda ialah memfailkan aduan terhadap polisi insurans pemandu yang bersalah. Syarikat insurans pemandu yang lain akan membayar bil perubatan dan kehilangan gaji. Pemandu akan membayar bil ini melalui liabiliti kecederaan badan (BI) dan liabiliti kerosakan harta benda (PD) yang merupakan sebahagian daripada polisi insuransnya.

Insurans kecederaan badan membayar sehingga had setiap orang dan kad untuk keseluruhan kemalangan. Sebagai contoh, katakan pemandu mempunyai perlindungan kecederaan badan sebanyak RM25,000 seorang dan RM50,000 setiap kemalangan. Jadi, jika anda satu-satunya penumpang dalam kemalangan itu, 25k itu akan digunakan untuk menampung perbelanjaan perubatan anda. Namun, jika terdapat beberapa orang yang cedera, 50k akan dibahagikan kepada semua orang. Ini menunjukkan bahawa apabila terdapat lebih ramai penumpang di dalam kereta, semakin kecil kemungkinan kerosakan anda akan dilindungi sepenuhnya. Anda juga harus tahu bahawa melalui insurans pemandu yang lain boleh menyebabkan tekanan. Terutamanya jika kemalangan itu melibatkan banyak kereta dan beberapa pemandu, ia mungkin mengambil masa beberapa minggu untuk diuruskan.

Memfailkan Tuntutan Melalui Polisi Kesayangan Anda Atau Pemandu Kereta


Anda juga boleh mendapatkan semula bil perubatan atau kerosakan harta benda melalui polisi pemandu di mana anda menjadi penumpang, sama ada rakan anda atau keluarga anda. Cara paling mudah adalah melalui perlindungan kecederaan badan pemandu. Jika pemandu adalah orang yang anda sayangi, anda mungkin keberatan untuk meneruskan pilihan ini, yang mana boleh difahami. Tetapi apa yang anda tahu ialah, anda sebenarnya tidak mengejar mereka atau wang mereka, sebaliknya syarikat insurans mereka. Anda perlu memfailkan tuntutan terhadap polisi insurans kereta mereka yang meminta sejumlah pampasan untuk kerosakan anda. Orang yang anda sayangi atau rakan anda tidak ada kaitan dengan proses ini setelah itu. Ingat bahawa, tidak kira sama ada orang yang anda sayangi, insurans rakan atau pemandu lain, akan mengambil sedikit masa.

Memfailkan Tuntutan Melalui Penanggung Insurans Anda


Mengisi tuntutan melalui syarikat insurans anda adalah satu lagi pilihan yang kukuh dan mungkin kurang jelas. Lagipun, anda tidak memandu atau berada di dalam kereta anda, jadi kenapa anda perlu menggunakan insurans kereta anda? Bergantung kepada perlindungan dan pelan tambahan yang anda bawa, anda masih boleh menggunakan polisi insurans kereta anda untuk membayar bil perubatan anda. Malangnya, kerana anda telah memfailkan tuntutan, ia boleh menyebabkan premium anda meningkat. Selain itu, insurans kesihatan anda juga boleh digunakan untuk membayar kos perubatan anda yang perlu ditanggung akibat kemalangan kereta. Anda harus sedia maklum, bahawa polisi insurans kesihatan mungkin berbeza dalam menangani perkara ini, jadi anda dinasihatkan untuk menyemak dengan syarikat insurans anda terlebih dahulu.

Akhir Kata


Apabila membeli-belah untuk polisi insurans kereta yang tepat, anda perlu mempertimbangkan untuk membawa perlindungan tambahan ke atas perkara yang dikehendaki undang-undang. Ini akan memastikan anda selamat sekiranya berlaku insiden yang tidak diingini. Untuk mendapatkan insurans kereta terbaik dan pelan tambahan yang sesuai untuk anda, sila ke Fincrew.my. Mereka akan membantu anda untuk semua tawaran insurans anda.


Marsha 
Part Time Blogger 
Niche Lifestyle, Parenting, Healthy, Beauty & Travel 
Collaboration & Review Blogger

0 Comments

Subscribe Us