Pengalaman Sambut Ulangtahun di The Haven Resorts dengan Alunan The Haven Musical Extravaganza

Pengalaman Sambut Ulangtahun di The Haven Resorts dengan Alunan The Haven Musical Extravaganza | Assalamualaikum....

Baru berkesempatan nak kongsi pengalaman Marsha menyambut hari jadi yang ke-40 di The Haven Resorts & Suites. Memang The Haven adalah antara hotel favorite Marsha sebab kat sini selain dapat pengalaman menginap di suite mewah, Marsha juga dapat refresh balik mood dengan view yang sangat segar dan semulajadi dekat sini. Tapi kali ni pengalaman menginap yang sangat berbeza kerana kali ini Marsha berpeluang menonton The Haven Musical Extravaganza yang pertama kali di anjurkan di negeri Perak dan sangat bertuah ianya dianjurkan oleh The Haven Resorts & Suites.

Pertama kali Marsha mendengar alunan muzik orkestra secara real dan dapat berjumpa genius muzik yang bukan calang-calang orangnya. Nak tahu siapa dia? Wajib baca sampai habis ok!..hihihi.

Sambut Ulangtahun ke-40 Dengan Alunan Orkestra The Haven Musical Extravaganza

Serius Marsha tak sangka sangat bila berpeluang menikmati alunan orkestra yang indah ni sendiri secara real. Biasanya kalau nak ke konsert orkestra ni perlu ke KL untuk menikmatinya. Tapi kali ini, kali pertama diadakan di Perak dan lokasinya Ipoh memang sangat dekat dengan Marsha. Jadi, inilah peluang Marsha nak mengalami pengalaman pertama menonton konsert orkestra ini.

The Haven Resort Tawarkan Bilik yang Sangat Mewah


Marsha memang dah beberapa kali menginap di The Haven Resort Ipoh ni dan tak dinafikan suitenya memang sangat mewah. Memang suitenya sangat selesa dengan pelbagai kemudahan. Ibarat kita berada di kondominium mewah yang ‘fully furnished’ dan dilengkapi pelbagai kemudahan seperti 3 bilik, 2 bilik air, dapur, ruang makan, mesin pembuat kopi, penapis air coway,  dan semestinya pemandangan indah samada ‘hill view’ atau ‘lakeside view’. Mari Marsha kongsikan beberapa gambar bilik untuk korang.







Best kan tengok suite dan kemudahan yang disediakan? Bagi Marsha memang puas hati sangat dan ianya sangat berbaloi.

The Haven Musical Exravaganza Sangat Memukau

Bila tahu The Haven Musical Extravaganza ini akan berlangsung pada tarikh ulangtahun kelahiran Marsha iaitu 3 hari dari 27 Oktober hingga 29 Oktober 2022, Marsha sangat-sangat teruja. Alang-alang belum ada planning lagi jadi tanpa buang masa Marsha terus tempah tiket yang ditawarkan bersama penginapan. Bagi Marsha ia berbaloi sangat sebab tiket nak tengok konsert macam ni bukannya biasa-biasa. Betul tak?

Pemenang Anugerah All Suite Resort, The Haven Resort Ipoh, dengan kerjasama Selangor Symphony Orchestra, memukau tetamu The Haven Musical Extravaganza dengan persembahan yang unik sepanjang 3 hari tersebut.

Pengalaman 'Sensurround' Pertama di Ipoh

Sebagai pengalaman 'Sensurround' yang pertama seumpamanya, The Haven Musical Extravaganza ini telah membuka mata dan telinga penonton kepada bukan sahaja bunyi yang hebat dan kaya dengan emosi "The Sound of Music", "Phantom of the Opera", dan "Kitaro ” oleh Orkestra Simfoni Selangor, dipersembahkan di bawah konduktor terkenal Eugene Pook, tetapi juga suara meriah Jiayao Sun, mezzo-soprano dari China,  keunikan pemain biola antarabangsa dari Korea, Dr Hyungi Kim dan Asyraf Farhan Adi Zairi dari Malaysia.

Konsert ini dimulakan dengan sambutan pembukaan dengan pilihan dari The Sound of Music dan tema dari Swan Lake. Persembahan pembukaan yang sangat menarik. Memang Marsha sangat teruja bila melihat konduktor hebat seperti Eugene Pook serasi dengan team beliau di belakang, depan, kanan dan juga kiri beliau. Jika sebelum ini kita hanya lihat konduktor hanya bera dihadapan kumpulan.


Marsha sangat kagum sebab semuanya ‘snyc’ walaupun berada di pelbagai tempat. Memang sangat-sangat kagum dengan Eugene Pook. Kerjasama mereka menghasilkan alunan yang sangat hebat.






Kemudian persembahan ini diikuti dengan nyanyian indah "You Raise Me Up" dan "Edelweiss" daripada suara indah koir kanak-kanak dari Estee Pook Academy.


Pemain biola unik, Dr Hyungi Kim naik ke pentas seterusnya dengan persembahannya yang paling ekspresif dan dramatik dalam Konserto Biola Four Seasons, diikuti dengan persembahan Mezzo Soprano yang hebat daripada Jiayao Sun, meliputi “Ombra Mai Fu” daripada Opera Serse, “O Mio Babbino Caro” daripada Opera Gianni Schicchi, "Nella Fantasia" daripada filem Mission and the Haven anthem.



Pada waktu rehat, tetamu telah dihidangkan dengan persembahan tarian kebudayaan yang anggun dan unik oleh Kumpulan Seri Warisan Pewaris. 


Bahagian kedua malam itu diteruskan dengan persembahan muzik yang cemerlang daripada Selangor Symphony Orchestra dengan pilihan daripada The Phantom of the Opera, Canon in D dan Matsuri. Asyraf Farhan Zairi dari Malaysia sendiri menggembirakan tetamu dengan nyanyian mengharukan "You Raise Me Up" dan membawa penonton bangkit dengan penyampaian "Sway" yang bertenaga.


Mengakhiri malam itu, mezzo-soprano Jiayao Sun naik ke pentas untuk mempersembahkan “I Could Have Danced All Night” daripada My Fair Lady, muzik “Seguidilla” dan “Habanera” daripada opera Carmen dan “Song to the Moon” opera Rusalka , mempamerkan spektrum warna dan kuasa orkestra.


Sempat juga Marsha bertemu dengan pemain biola yang unik, Dr Hyungi Kim dan berswafoto dengan beliau. Memang beliau sangat cantik!

Bersama Dr Hyungi Kim dari Korea

Hadir sama dalam persembahan hebat ini ialah Ketua Pegawai Eksekutif The Haven All Suite Resort, Encik Peter Chan, diiringi oleh Timbalan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia (MOTAC), Datuk Seri Dr Edmund Santhara J.P, Datuk JL Solomon, Penasihat Eksekutif, The Haven All Suite Resort, Datuk Bandar Ipoh, Dato' Rumaizi bin Baharin @ Md Daud dan Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pelancongan dan Kerajaan Tempatan Perak, Dato' Nolee Ashilin Mohammed Radzi.

Kiri -Kanan: Dato' Nolee Ashilin Mohammed Radzi, Dato’ Rumaizi bin Baharin @ Md Daud, En Peter Chan & Datuk Seri Dr Edmund Santhara J.P.

Encik Peter Chan, Ketua Pegawai Eksekutif, The Haven All Suite Resort, berkata, "Kami gembira dengan kejayaan menghidupkan ekstravaganza muzikal pertama Perak. Dengan landskap dan persekitaran semula jadi The Haven, tetamu kami boleh merasai pengalaman deria yang unik dalam persembahan. “
Beliau menambah, "Kami tidak sabar untuk membawa lebih banyak acara seperti ini ke The Haven kerana kami terus meningkatkan industri pelancongan di Perak dan Malaysia ke tahap yang lebih tinggi."

Yang Berhormat Datuk Seri Dr. Edmund Santhara J.P, Timbalan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia, dalam ucapannya , 

“Saya ingin mengucapkan tahniah kepada The Haven kerana menganjurkan ekstravaganza muzikal pertama yang akan kita alami di sini hari ini. Sejak penubuhannya pada 2011, The Haven telah memberi sumbangan besar kepada ekonomi pelancongan di Perak dengan lebih 60,000 pelancong dari lebih 45 negara. Sesungguhnya satu kesaksian yang hebat tentang usaha mereka untuk meningkatkan kesedaran untuk Ipoh di peta dunia.”

Yang Berhormat Datuk Seri Dr. Edmund Santhara J.P, Deputy Minister for Tourism, Arts and Culture of Malaysia



Beliau menambah, 

“Saya juga sangat gembira melihat peningkatan jumlah pelancong yang kembali ke Ipoh dan Malaysia. Dilaporkan bahawa, jumlah keseluruhan pengunjung ke Perak menunjukkan penurunan kepada 4.5 juta pada 2021 berbanding 13.1 juta pada 2020 jadi dengan harapan program seperti ekstravaganza muzikal oleh The Haven ini akan membantu menggiatkan semula industri pelancongan tempatan dengan menarik pelancong tempatan dan antarabangsa.” ”

Dato' Rumaizi bin Baharin @ Md Daud, Datuk Bandar Ipoh, berkata, 

“Sudah tiba masanya untuk The Haven memperkenalkan Extravaganza Muzikalnya di Ipoh kerana Negeri Perak secara rasminya telah memperuntukkan Ipoh untuk dinaikkan pangkat sebagai Bandar Batu Kapur, Muzik dan Seni untuk Asia. Bandaraya ini berbesar hati untuk menyokong perusahaan swasta seperti The Haven, terutamanya dalam mempromosikan Ipoh sebagai destinasi pelancongan utama untuk tetamu tempatan dan asing.

“Setelah mengatasi kesan pandemik selama 2 1⁄2 tahun yang mencabar, kami gembira dunia mengambil kira rancangan perjalanannya. Sebagai tempat percutian yang indah untuk pelancong dekat dan jauh, kami digalakkan untuk melihat kepulangan pelancong Ipoh. Kami mempunyai program yang berkesan untuk merangsang pelancong ke Ipoh. Pada masa dahulu, terdapat lebih banyak bilik daripada pelancong. Tahun depan adalah sebaliknya. Kami menjangkakan akan mengalami kekurangan bilik.”

Sebagai penyokong kepada inisiatif yang diketuai oleh Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC) dan Lembaga Pelancongan Malaysia dan Kerajaan Negeri Perak, The Haven Resort mengiktiraf kepentingan menyokong pelancongan Perak dan meningkatkan ekonomi tempatan dengan menarik pengunjung daripada semua ke atas Asia melalui ini. Majlis Bandaraya Ipoh, di bawah pimpinan Datuk Bandar Dato' Rumaizi bin Baharin @ Md Daud, telah mempromosikan Ipoh sebagai Bandaraya Batu Kapur, Muzik & Seni di Asia.

The Haven Musical Extravaganza ini adalah yang pertama dan ia juga sebagai permulaan daripada banyak yang akan datang dan dijadualkan menjadi acara tahunan. Jadi yang tak sempat nak join untuk kali ini korang boleh nantikan yang seterusnya ok! Untuk maklumat lanjut mengenai tempahan dan penginapan, sila lawati https://www.thehavenresorts.com/.


Marsha 
Part Time Blogger 
Niche Lifestyle, Parenting, Healthy, Beauty & Travel 
Collaboration & Review Blogger

1 Comments

Terima kasih sudi tinggalkan komen. Moga dimurahkan rezeki semua. Tunggu saya terjah balik yer..:)

Subscribe Us