Constipation in Men: Causes, Symptoms, and Treatment Options

Sembelit adalah masalah biasa yang dihadapi oleh ramai orang, termasuk lelaki. 


Meski ia mungkin nampak sebagai masalah kecil, sembelit sebenarnya bisa menjadi petanda kepada isu kesihatan yang lebih serius jika tidak ditangani dengan sewajarnya. 


Artikel ini bertujuan untuk menerangkan dengan lebih mendalam mengenai punca, simptom, dan rawatan sembelit (1).


Punca Sembelit Pada Lelaki


Sembelit biasanya berlaku akibat perubahan dalam diet atau rutin harian kita. 


Perubahan drastik dalam cara makan atau tingkat aktiviti fizikal boleh mempengaruhi sistem pencernaan kita, dan ini mungkin menyebabkan sembelit. 


Contohnya, penurunan pengambilan makanan berserat atau pengurangan aktiviti fizikal boleh menimbulkan masalah ini.


Selain itu, penyerapan air yang berlebihan dalam usus besar boleh membuat najis menjadi keras dan sukar untuk dibuang. Ini juga boleh menyebabkan sembelit. 


Beberapa faktor lain yang boleh menyebabkan sembelit termasuk dehidrasi, penyalahgunaan ubat pencahar, dan pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti painkillers opioid (2). 


Sembelit juga boleh disebabkan oleh penyakit tertentu seperti diabetes, Parkinson, atau stroke.


Simptom Sembelit Apa Yang Lelaki Biasa Rasa


Simptom sembelit mungkin berbeza-beza bagi setiap individu, tetapi biasanya termasuk sukar untuk membuang air besar, membuang najis yang keras atau kecil, sakit perut, dan perasaan tidak lengkap selepas membuang air besar (3). 


Rasa berat di perut atau perasaan selalu penuh juga adalah tanda-tanda sembelit.


Nak tahu penyelesaiannya? Baca Lagi Di Sini


Dalam menangani sembelit, Gaxodus® hadir sebagai solusi yang dapat dipertimbangkan. 



Untuk mempelajari lebih lanjut tentang Gaxodus®, sila tekan di sini



Gaxodus® adalah supplement semula jadi yang mempunyai 14 bahan aktif yang sangat baik untuk kesihatan usus. 


Bahan-bahan ini termasuk lactobacillus acidophilus, ekstrak daun lotus, buah prune, ekstrak cendawan chaga, aloe vera, pektin apple, minyak mint, multivitamin, l-glutamine, cordyceps, kunyit, guar-gum, beri campuran, dan biji cassia.


Lactobacillus acidophilus adalah probiotik yang membantu dalam proses pencernaan dan juga dapat meningkatkan sistem imun tubuh. 


Ekstrak daun lotus dan buah prune dikenali untuk membantu pencaharan dan pemulihan sistem pencernaan, manakala ekstrak cendawan chaga dan aloe vera pula dikenal dengan keupayaan antioksidan dan anti-radangnya.


Pektin apple dan minyak mint berfungsi untuk meredakan sakit perut dan kembung, sementara multivitamin, l-glutamine, cordyceps, dan kunyit memberi sokongan nutrisi yang seimbang untuk peningkatan fungsi usus. 


Guar-gum bertindak sebagai agen pembengkakan yang membantu meningkatkan volume najis dan memudahkan proses pembuangan. 


Beri campuran dan biji cassia kaya dengan serat yang membantu memperbaiki sistem pencernaan dan menambah frekuensi buang air besar.


Penggunaan Gaxodus® dapat membantu memperbaiki proses pencernaan, meningkatkan gerakan usus, dan mengurangkan ketidakselesaan yang disebabkan oleh sembelit. 


Ini adalah kerana bahan-bahan aktif dalam Gaxodus® bekerja secara sinergis untuk memperkukuhkan kesihatan usus dan mengurangkan simptom sembelit.


Rawatan Lain untuk Sembelit

1. Perubahan Gaya Hidup


Penambahan aktiviti fizikal dan perubahan diet boleh membantu mengatasi sembelit. 


Aktiviti fizikal membantu menggerakkan makanan dalam sistem pencernaan dan mempromosikan buang air besar yang regular. 


Makanan yang kaya dengan serat seperti buah-buahan, sayur-sayuran, dan bijirin utuh dapat membantu memperbaiki sistem pencernaan dan menambah frekuensi buang air besar.


2. Penghidratan yang mencukup


Penghidratan yang mencukupi juga penting untuk menjaga sistem pencernaan yang sihat. Air membantu mempercepat proses pencernaan dan boleh mengurangkan sembelit. 


3. Ubat Pencahar


Untuk sembelit yang berterusan, doktor mungkin akan mencadangkan penggunaan ubat pencahar. 


Namun, ini harus menjadi pilihan terakhir kerana penggunaan berpanjangan boleh menyebabkan badan menjadi bergantung pada ubat tersebut untuk membuang air besar.


4. Rawatan Perubatan


Jika sembelit berterusan walaupun telah mencuba rawatan di atas, doktor mungkin akan mencadangkan pemeriksaan lebih lanjut atau rawatan lain seperti biofeedback atau pembedahan.


Sembelit bukanlah sesuatu yang perlu malu atau takut. Jika anda mengalami masalah ini, berbincanglah dengan doktor anda mengenai pilihan rawatan yang terbaik untuk anda. 


Ingat, penjagaan kesihatan yang baik bermula dengan pengetahuan dan tindakan yang proaktif. 


Dengan pemahaman yang lebih baik tentang sembelit dan penggunaan produk seperti Gaxodus®, anda boleh mengatasi masalah ini dengan berkesan.


Tekan di sini untuk membaca testimoni pengguna Gaxodus®


Mengapa Gaxodus®?



Gaxodus® tidak seperti ubat pencahar biasa. Ia tidak hanya membantu membuang air besar dengan lebih mudah, tetapi juga memfokuskan pada peningkatan keseluruhan kesihatan usus. 


Dengan 14 bahan aktif yang khas, Gaxodus® bertujuan untuk mencapai keseimbangan mikrobiota usus yang optimal, merangsang pergerakan usus yang sihat, serta memperbaiki pencernaan dan penyerapan nutrien.


Bahan-bahan seperti lactobacillus acidophilus dan ekstrak cendawan chaga mendukung mikrobiota usus yang sehat, manakala buah prune dan ekstrak daun lotus merangsang pergerakan usus. 


Sementara itu, aloe vera dan pektin apple memberikan manfaat meredakan ketidakselesaan perut dan kembung, dan bahan-bahan seperti minyak mint dan guar-gum bertujuan untuk memberikan kelegaan langsung dari simptom sembelit.

Pencegahan Sembelit di Masa Depan


Selain mengambil Gaxodus® 1 pek sehari, penghadaman anda boleh sihat di masa hadapan, ada beberapa langkah lain yang dapat anda ambil untuk mencegah sembelit. 




Sila tekan di sini untuk melihat tawaran khas terhad masa untuk Gaxodus®




Pertama, usahakan untuk memastikan diet anda seimbang dan mengandungi cukup serat. 


Serat adalah penting dalam diet kerana ia membantu membuang air besar dengan lebih mudah dan secara teratur.


Kedua, pastikan anda minum banyak air sepanjang hari. Dehidrasi boleh menyebabkan sembelit, jadi minum banyak air akan membantu mencegahnya. 


Ketiga, usahakan untuk melakukan senaman secara teratur. Aktiviti fizikal dapat membantu menggerakkan makanan melalui sistem pencernaan anda dan mencegah sembelit.


Akhir sekali, jangan lupakan kepentingan tidur yang cukup. Tidur yang tidak mencukupi boleh mempengaruhi sistem pencernaan dan menyebabkan sembelit.


Dalam kesemua situasi, pencegahan adalah lebih baik daripada rawatan. Dengan memahami apa yang menyebabkan sembelit dan bagaimana untuk mencegahnya, anda akan mampu menjaga kesihatan usus yang baik dan kehidupan yang lebih selesa. 


Dan dengan penambahan Gaxodus® dalam rutin harian anda, anda akan mampu menangani sembelit dengan lebih efektif dan mendorong kesihatan usus yang lebih baik.







Marsha 
Part Time Blogger 
Niche Lifestyle, Parenting, Healthy, Beauty & Travel Collaboration & Review Blogger

0 Comments

Subscribe Us