Resepi Spaghetti Bolognese Homemade

by - 6/16/2020 08:20:00 AM

Assalamualaikum

Spaghetti sekarang ni menjadi kegemaran anak-anak dan bagi Marsha ianya salah satu menu yang paling ringkas dan cepat disiapkan di kala anak-anak dah mula lapar. Biasalah kanak-kanak kan tak sabar. Inilah menu yang paling ringkas dan cepat masak dan paling penting ia menjadi kegemaran anak-anak. Ia bukan sahaja popular di kalangan kanak-kanak, tetapi ia adalah menu Itali yang menjadi kegemaran orang dewasa juga.


Marsha pun suka Spagheeti Bolognese dan memang masak sendiri untuk anak-anak. Jadi kali ini Marsha nak kongsikan resepi spaghetti bolognese homemade yang Marsha masak sendiri. Orang kata resepi sendiri campak-campak tapi sedap...hihi. Jom kita tengok | Resepi Spaghetti Bolognese Homemade

Resepi Spaghetti Bolognese Homemade

Resepi Marsha untuk spaghetti bolognese ni memang sangat simple. Sebab ia hanya memerlukan masa yang singkat untuk siapkan. Walaupun ia mengambil masa yang singkat, rasanya Marsha akan pastikan sedap. Kalau tak sedap, anak-anak tak makan pula. Membazir la kan. Jadi resepi ni confirm cepat, mudah dan sedap. Tapi sebelum tu Marsha nak kongsikan sedikit sejarah Spaghetti Bolognese ini.


Sejarah Spaghetti Bolognese

Sos Bolognese (Itali: ragu alla Bolognese, Perancis: sos bolognaise) adalah sos yang berasaskan daging untuk pasta berasal di Bologna, Itali. Ia digunakan secara tradisional untuk menghias 'tagliatelle' dan merupakan salah satu daripada kedua-dua sos yang digunakan untuk menyediakan "alla Bolognese lasagne". Sos Bolognese kadang-kadang diambil untuk menjadi sos tomato, tetapi resipi banyak mempunyai hanya sejumlah kecil pekat tomato.


Sos bermula pada abad ke-5. Resipi tradisional, yang didaftarkan pada tahun 1982 oleh delegasi Bolognese Accademia Italiana della Cucina, batasan bahan-bahan untuk daging lembu (steak skirt), pancetta, bawang, lobak merah, saderi (batang), pes tomato, sup daging, wain merah kering (tidak menggelegak ), susu, garam dan lada secukup rasa. Walau bagaimanapun, perubahan yang menggunakan produk serantau yang lain wujud walaupun dalam tradisi Bolognese. Hati ayam boleh ditambah bersama-sama dengan daging lembu atau anak lembu untuk majlis-majlis khas, dan hari ini menggunakan banyak mentega dan minyak zaitun untuk memasak soffritto. Prosciutto, mortadella, atau cendawan porcini boleh ditambah ke ragu untuk terus memperkayakan sos. Menurut Naswip Hazan dalam "The Cookbook Classic Itali", untuk memasak Bolognese yang lebih baik memerlukan 5 atau 6 jam untuk mereneh bukanlah perkara yang luar biasa.


Orang-orang Bologna tradisional menjadi terkenal dengan pembuatan telur-pasta tagliatelle (tagliatelle alla Bolognese) dan lasagne tradisional hijau mereka . Harus diperhatikan bahawa orang-orang Itali tidak memasangkan ragu Bolognese alla dengan spageti. Pasta yang lebih besar adalah untuk memegang sos yang berat dan lebih baik. Di Itali, pasta dikacau ke dalam sos untuk mengumpul rasa dan bukannya dihias dengan ragu di atas, sebagaimana yang biasa dibuat di tempat lain. 
( sumber : Wikipedia Bahasa Melayu )

Sumber : Google


Bahan-bahan


  • 1 paket spaghetti 500g
  • 5 sudu besar minyak zaitun ( pure olive oil )
  • 1 tin sos pasta PREGO
  • 1 labu bawang besar ( dipotong dadu )
  • 1 labu bawang holland ( dipotong dadu )
  • 3 ulas bawang putih ( dicincang )
  • 1 tin cendawan butang ( dihiris )
  • Tomato ( dipotong dadu ) - optional
  • 400g daging atau ayam kisar
  • 1 tin air ( sukat guna tin sos pasta PREGO )
  • 1/2 sudu Italian Herb atau Oregano kering.
  • Sedikit garam 


Cara Penyediaan


  1. Rebuskan spaghetti selama 8-10 minit atau sehingga spaghetti masak. Letakkan sedikit minyak zaitun untuk elakkan spaghetti melekat antara satu sama lain. Bila masak angkat dan toskan.
  2. Tumis bawang besar, bawang holland dan bawang putih hingga naik bau.
  3. Masukkan daging atau ayam kisar dan kacau hingga masak dan air agak kering,
  4. Kemudian masukkan 1 tin sos pasta PREGO dan disusuli dengan air .
  5. Masukkan tomato.
  6. Biarkan hingga mendidih dan masukkan cendawan.
  7. Masukkan Italian Herb atau Oregano serta perasakan dengan garam.
  8. Biar ia mereneneh dalam 5 minit dan kuah bolognese dah siap.

Ada sesetengah resepi menggunakan meatball atau chicken ball. Tetapi Marsha lebih suka guna daging atau ayam kisar kerana rasanya lebih sedap dan lauk lebih banyak. Inilah cara membuat spaghetti bolognese versi Marsha. Mudah, singkat dan sedap. Lebih sedap bila nak makan, korang makan dengan mayonis dan parut sedikit keju. Sedap sangat!!


Selamat mencuba korang!!


Marsha
Part Time Blogger
Niche Lifestyle, Parenting, Healthy, Beauty & Travel
Collaboration & Review Blogger
Shaklee ID shoot to Master Coordinator 2018

You May Also Like

7 sahabat ibu

  1. Sedapnya. Hari tu ada jumpa spaghetti jenama fatboy . Hah gitu la nama nya. Boleh guna kot. Hehehe

    ReplyDelete
  2. Menu ni bila mai rasa tak mau makan nasi mesti buat. Nyummm

    ReplyDelete
  3. Dekat rumah ni pun anak-anak suka makan spageti bolognaise ni

    ReplyDelete
  4. uihh kecur air liur..roommate rajin masak nie..kita tumpang makan je..haha

    ReplyDelete
  5. Sos prego mmg wajib sbb rasa dia mmg tak sama dgn sos jenama lain..

    ReplyDelete
  6. Suka tabur cheese pastu panaskan dalam microwave. Pastu makan. Perghhh sedap!

    ReplyDelete
  7. Alamak. Tetibe terasa lapar. Boleh try resepi Marsha ni

    ReplyDelete

Terima kasih sudi tinggalkan komen. Moga dimurahkan rezeki semua. Tunggu saya terjah balik yer..:)