4 Cara Berkesan Mengatasi Masalah Tumit Kaki Pecah

by - 4/22/2019 03:39:00 PM

Assalamualaikum


Masalah tumit kaki pecah? Memang majoriti dari kita mempunyai masalah tumit kaki pecah. Bukan masalah orang perempuan sahaja. Malah lelaki pun alami masalah yang sama. Banyak punca penyebab tumit kaki pecah ni. Jadi penjagaan yang rapi sangat perlu. Kekadang tu malu je kan nampak tumit kaki pecah-pecah dan kering. Nampak tumit kaki macam tumit kaki orang tua pula kan. Kalau korang nak tahu, ada 5 cara yang boleh mengatasi masalah tumit kaki pecah ni. Nak tahu? Jom baca | 4 Cara Berkesan Mengatasi Masalah Tumit Kaki Pecah

4 Cara Berkesan Mengatasi Masalah Tumit Kaki Pecah

Ada pelbagai penyebab atau punca yang menyebabkan masalah tumit kaki pecah ini. Ada dari persekitaran, cuaca, pemakanan, penggunaan produk yang tidak sesuai dan banyak lagi. Jom kita tengok secara spesifik punca yang menyebabkan masalah tumit kaki pecah.

Punca Tumit Kaki Pecah

  • Kesan dari ekzema 
  • Kekeringan kulit disebabkan peluh kecil di tapak kaki 
  • Kadar metabolisme badan rendah 
  • Mempunyai kencing manis yang mengakibatkan peluh minimum 
  • Berdiri selama berjam-jam.
  • Berjalan kaki tanpa alas kaki atau kaki ayam.
  • Masa mandi yang terlalu lama dan menggunakan air panas.
  • Menggunakan sabun yang kurang sesuai dan menyebabkan pengelupasan kulit kaki.
  • Kasut yang tidak sesuai atau menyokong tumit anda.
  • Kulit kering disebabkan oleh iklim, seperti suhu sejuk atau kelembapan yang rendah
Keadaan lain yang menyebabkan kulit tumit kering :
  • Kekurangan vitamin 
  • Jangkitan kulat
  • Obesiti 
  • Kehamilan 
  • Penuaan

4 Cara Mengatasi Tumit Kaki Pecah

 1. Madu 

Madu boleh berfungsi sebagai ubat semulajadi untuk kaki berbengkang. Menurut kajian 2012, madu mempunyai sifat antimikrob dan antibakteria. Penyelidikan menunjukkan bahawa madu boleh membantu menyembuhkan dan membersihkan luka dan melembapkan kulit. Anda boleh menggunakan madu sebagai penggosok kaki selepas mandi, atau memohon sebagai topeng kaki dalam sekelip mata. 

2. Minyak kelapa 

Minyak kelapa biasanya disyorkan untuk merawat kulit kering, ekzema dan psoriasis. Minyak kelapa boleh membantu kulit mengekalkan kelembapan. Menggunakan minyak kelapa selepas merendam kaki boleh menjadi pilihan yang baik juga. Ciri-ciri anti-radang dan antimikrobik minyak kelapa boleh mengatasi kaki retak, jika tapak kaki terdedah kepada pendarahan atau jangkitan. 

3. Ubat semula jadi lain 

Terdapat banyak remedi rumah lain untuk sol yang patah, walaupun tidak ada yang terbukti secara spesifik untuk merawat dan mengubati retakan. Kebanyakan ramuan memberi tumpuan kepada melembapkan dan melembutkan kulit. Berikut adalah ramuan yang boleh meredakan kaki retak: Cuka untuk merendam kaki Minyak zaitun atau minyak sayuran untuk melembapkan Mentega Shea untuk melembapkan Pisang tumbuk untuk melembapkan Lilin parafin untuk mengelak kelembapan Oat ini dicampur dengan minyak yang berfungsi untuk mengelupas kulit

4. Balm Tumit

Untuk balm tumit ini, Marsha menggunakan Neem Balm dari ZM Beauty kerana ianya memberikan kelembapan pada kulit dan ia sangat sesuai untuk membantu memberikan kelembapan pada tumit kaki. Paling best ianya dirumus khas dari Neem asli tau. Bukan sahaja pada tumit, ia memberikan kelembapan kepada kulit yang kering. Tapi untuk kes tumit kaki pecah ini memang rata-rata orang tak kira perempuan atau lelaki memang mengalami masalah tumit kaki pecah. Jadi memang banyak petua kalau kita google. Tapi Marsha dah jumpa penyelesaian yang lebih senang iaitu Neem Balm ini.


Mengapa Neem Balm Menjadi Pilihan Marsha?

Datang bersama pouch yang comel

✅ Lulus KKM
✅ Free chemical berbahaya
✅ Natural
✅ Mudah serap & tak berminyak yang melampau
✅ WANGI!!!
✅ Dan yang paling penting guna Neem asli

Review Marsha Setelah 2 Minggu Menggunakan Neem Balm dari ZM Beauty


Alhamdulillah setelah 2 minggu konsisten dengan Neem Balm dari ZM Beauty, kesan pecah-pecah tumit kaki dah beransur hilang. Kulit lebih lembap dan kesan pecah tumit dah berkurang. Kaki nampak hampir licin. Kulit tumit pun dah berkurang yang kasar-kasar macam dulu. Dah tak ada rasa kulit kasar bergesel dengan stokin...hihi. Anak pun tegur tumit ibu dah makin licin dan lembut. Haishh.....terbang jap ibu dia...hihi.

Bahagian dalam Neem Balm


Untuk dapatkan kulit yang lembap, air yang cukup memang menjadi faktor utama. Tapi sekarang Neem Balm juga membantu kulit menjadi lembap dan mengurangkan masalah tumit pecah dan kasar. Marsha rasa bertuah sangat dapat merasai perbezaan dengan penggunaan Neem Balm ini.

Maklumat Lanjut

Kalau korang berminat nak mencuba perubahan dengan penggunaan Neem Balm dari ZM Beauty ini, korang boleh rujuk maklumat dibawah:

FB:
Zuraini Muhammad


IG:
@neembalmhq


FB Page:
NeemBalmHQ


Whatsapp:
011-32484182


Call:
07-7550792




Marsha
Part Time Blogger
Niche Lifestyle, Parenting, Healthy, Beauty & Travel
Collaboration & Review Blogger

You May Also Like

3 sahabat ibu

  1. suka neem balm tu..bau dia sedap kan :)

    ReplyDelete
  2. wow menarik ni.. sakit juga bila tumit jadi kering dan pecah

    ReplyDelete
  3. bagusnya sebab menggunakan bahan semulajadi

    ReplyDelete

Terima kasih sudi tinggalkan komen. Moga dimurahkan rezeki semua. Tunggu saya terjah balik yer..:)