Pewarna & Perisa Makanan Semulajadi Dengan Bionutricia Extract Natural Concentrate

by - 7/14/2019 10:58:00 PM

Assalamualaikum


Pewarna dan Perisa Makanan Semulajadi Dengan Bionutricia Extract Natural Concentrate| Masa kini banyak pewarna di pasaran dari pelbagai jenama. Tetapi tak semua dihasilkan secara alami atau semulajadi. Kalau nak semulajadi memang kena homemade lah kan. Ketung ketang didapur. Tetapi dalam proses pembuatan secara homemade, zat-zat dalam bahan yang digunakan mungkin akan hilang. Kekangan masa pun sama. Bagi ibu-ibu yang bekerja & surirumah separuh masa seperti Marsha ni memang tak sempat nak buat pewarna dan perisa natural untuk anak-anak. Jadi pilihan terbaik Marsha ialah Bionutricia Extract Natural Concentrate. Katakan TIDAK pada pewarna dan perisa tiruan!!

Bionutricia Extract Concentrate

Ekstrak pewarna & perisa makanan dari Bionutricia ini dihasilkan dengan rasa semulajadi dan warna yang segar untuk pembuatan kek dan roti serta minuman.  Tidak merbahaya/ tanpa bahan kimia, hanya dibuat secara semulajadi secara harmoni.




Mengapa Perlu Pilih Bionutricia Extract Concentrate?

Dihasilkan secara berperingkat untuk menghasilan ekstrak pewarna dan perasa makanan yang berkualiti tinggi dengan mengekalkan serta memelihara zat-zat penting dalam tumbuhan tersebut kerana tumbuhan yang digunakan juga adalah terkenal dengan herba oleh orang-orang tua.


4 Jenis Ekstrak Natural dari Bionutricia 

Pihak Bionutricia telah menghasilkan 4 jenis pewarna dan perisa natural ini seiring dengan permintaan dan juga penggunaan seharian. Maksudnya yang seharian yang kita akan guna. Jom kita tengok 4 jenis ekstrak yang dihasilkan.


Pandan Leaf Extract ( Ekstrak Daun Pandan)



Daun pandan dah sinonim dengan masyarakat Malaysia terutamanya orang Melayu. Banyak boleh buat dengan daun pandan. Daun Pandan juga dikenali sebagai "Vanilla of the East" yang telah digunakan secara tradisional sebagai pewarna dan perisa makanan seperti buat nasi lemak, kuih muih yang memerlukan warna hijau pandan dan ia juga dijadikan sebagai herba tradisional. Biasanya kalau nak buat secara homemade caranya kena blend guna pengisar untuk dapatkan esktrak pandan. Tetapi kini dah lebih mudah dengan Pandan Leaf Extract dari Bionutricia ni. Natural dan jimat masa.




Antara makanan dan minuman yang menggunakan ekstrak daun pandan ini ialah nasi lemak, teh pandan, kuih muih, kek dan banyak lagi.


Roselle Hibiscus Extract ( Ekstrak Roselle )

Biasanyanya Roselle ni Marsha suka buat jus. Memang Roselle ni sangat popular dengan jusnya yang sedap. Jadi untuk mendapatkan jus Roselle yang semulajadi beberapa langkah kena buat sebelum terhasilnya jus Roselle. Tetap dengan ekstrak Roselle dari Bionutricia ni dah tak perlu susah-susah lagi.



Roselle, yang dikenali secara saintifik sebagai Hibiscus sabdariffa, adalah pokok renek yang dimiliki oleh keluarga Malvaceae. Dalam komuniti cina, ia biasanya dipanggil sebagai Luo Shen Hua (洛神 花). Disebabkan kelebihannya, ia dikenali sebagai teh masam di sesetengah negara. Di negara-negara berbahasa Inggeris, ia dipanggil Red Sorrel. Minuman karkat boleh disediakan dengan mendidih kelopak kering di dalam air selama 8-10 minit, kemudian ditambah gula dan biasanya dihidangkan sejuk. Tumbuhan ini berasal dari Afrika tetapi kini ditanam secara meluas di kawasan tropika dan subtropika di dunia terutamanya di India dan Asia Tenggara.

Roselle Hibiscus mempunyai bunga (calyx), biji dan daun yang boleh digunakan dalam industri farmaseutikal dan makanan. Ia telah digunakan sebagai tumbuhan terapeutik selama berabad-abad. Secara tradisinya, ia merawat sakit gigi, jangkitan saluran kencing, selesema, dan juga mabuk. 

Bunga dari Roselle Hibiscus mempunyai warna merah yang terang dan rasa yang unik menjadikannya produk makanan yang berharga. Roselle Hibiscus sering dibandingkan dengan cranberry untuk nilai pemakanannya, tetapi tumbuhan ini ditanam secara meluas di Malaysia dan oleh itu lebih ramai orang harus memahami nilai pemakanannya kerana ia mudah didapati. Kalau di Malaysia kita lebih kenali dengan Roselle sahaja tetapi ia adalah tumbuhan yang sama.



Ekstrak Roselle Hibiscus diekstrak dengan menggunakan kelopak kering dan mempunyai warna dan rasa yang sengit sehingga menjadikannya sesuai untuk disimpan dan mudah dicairkan apabila digunakan. Selain itu, ia boleh berfungsi sebagai pewarna dalam pelbagai masakan termasuk kedai roti kerana warna itu stabil pada suhu pemanasan yang tinggi. Ekstrak ini mengandungi vitamin dan mineral semulajadi seperti kalsium dan kalium yang menghilangkan dahaga dan menghidupkan semula tubuh. Minuman tersebut dilaporkan mempunyai sifat anti-hipertensi, diuretik dan pencahar ringan.


Hebat betul khasiat dan kemampuan Roselle ni dalam menjadi pewarna dan perisa makanan yang semulajadi. Kini Roselle memang menjadi perhatian dan favorite dalam industri pembuatan kek dan juga minuman.



View this post on Instagram

| Wajib Ada Di Setiap Dapur Rumah| Masak, Baking atau sediakan minuman memang dah sinonim bagi seseorang tak kira yang dah berkeluarga atau masih bujang. Lelaki atau perempuan. Marsha pasti pewarna dan perisa mesti ada dekat rumah kan? Pilihan korang tiruan atau semulajadi?? Jadi kali ni Marsha nak share satu produk keluaran Bionutricia iaitu @bionutriciaextract . Mempunyai 4 jenis pewarna dan perasa semulajadi iaitu: 👉🏻 Ekstrak Daun Pandan 👉🏻 Ekstrak Serai 👉🏻 Ekstrak Roselle 👉🏻 Estrak Bunga Telang Disamping mengekalkan warna dan perisa ia juga mengekalkan khasiat tumbuhan itu sendiri. Lepas ni senang je nak masak tau. Kalau nak buat air Marsha rasa lagi normal. Tapi kalau nak buat tom yam tak perlu letak serai dah sebab Ekstrak Serai @bionutriciaextract dah secukup rasa macam kita letak serai. Nak makan nasi kerabu biru boleh guna Ekstrak Bunga Telang. Nak buat kek boleh guna Ekstrak Pandan atau Ekstrak Rosselle. Penghasilan Ekstrak @bionutriciaextract memang sangat teliti demi mengekalkan kesemua yang ada. Kalau korang berminat nak memiliki keempat-empat atau salah satu ekstrak ni boleh direct ke https://bionutriciaextract.com/shop/ tau!! #marshalizadotcom #advbymarshaliza #bionutriciaextract #pewarnaperisasemulajadi
A post shared by Blogger & Media Influencer (@marshalizadotcom) on

Lemongrass Extract ( Ekstrak Serai )
Lemongrass (Cymbopogon citratus), sebuah tumbuhan berbisa dengan daun yang panjang, nipis, merupakan salah satu tumbuhan ubat yang paling ditanam untuk minyak pentingnya di bahagian Asia, Afrika dan Amerika. Ia mempunyai aroma segar, lemoni dan rasa limau. Ia adalah bahan biasa dalam sup, kari, laksa, dan tomyam. Kalau kat Malaysia ni Lemongrass dikenali sebagai pokok serai Salah satu cara yang paling popular untuk menikmati serai adalah dalam teh.



Lemongrass mengandungi 1-2% minyak pati pada asas kering. Salah satu unsur utama dari pelbagai spesies serai (genus Cymbopogon) adalah citral. Minyak serai telah didapati mengandungi sehingga 75-85% citral. Lemongrass juga digunakan sebagai masyarakat kampung untuk menggalakkan tidur, melegakan kesakitan, meningkatkan imuniti dan juga sebagai 'insect repellent'.



Marsha pun tanam serai di dalam pasu depan rumah sebab serai adalah antara bahan utama dalam proses pembuatan tom yam. Tom Yam memang favorite Marsha sekeluarga. Jadi dengan adanya esktrak serai dari Bionutricia ni proses memasak tom yam akan jadi lebih mudah dengan rasa yang lebih sedap. Boleh juga buat teh serai kan...sedapnya!!!

Butterfly Pea Extract ( Ekstrak Bunga Telang )

Butterfly Pea (Clitoria ternatea L.) adalah sejenis tumbuhan legume yang memanjat (Leguminosae) yang mempunyai bunga kecil yang cantik dan corong berbentuk. Ia berasal dari Asia tropika, tetapi sekarang diedarkan secara meluas di Amerika Tengah dan Selatan, India dan China. Bunga warna biru popular di Thailand, Malaysia, Indonesia, dan Filipina sebagai pewarna makanan yang boleh dimakan dan juga dibancuh menjadi teh.



Bunga Butterfly Pea adalah unik kerana pewarna yang diekstrak mempunyai keupayaan untuk menukar warna bergantung pada pH bahan-bahan apa saja yang ditambahkan kepadanya. Pada asalnya, minuman ini mempunyai warna biru tengah dalam, tetapi lemon atau cecair yang mempunyai asid diperah, boleh menukar warna menjadi ungu dan terus menjadi merah jambu.



Di Thailand dan Vietnam, teh bunga butterfly pea menjadi kebiasaan. Ia dinikmati sebagai makan malam selepas makan malam atau dihidangkan sebagai minuman selamat datang di spa dan hotel. Restoran Thailand juga menambahkannya kepada puding dan "pulut inti," pencuci mulut yang diperbuat daripada beras ketan dan kelapa. 

Ia dikenali sebagai Bunga Telang dalam bahasa Malaysia atau Indonesia. Di Malaysia, ia sering digunakan untuk membuat nyonya kuih, nasi lemak biru, nyonya dumpling dan nasi kerabu. Pewarna semulajadi ini juga mudah dan mudah untuk digunakan dalam semua tujuan dengan warna pewarna biru dan menghias makanan. Di A.S., bunga butterfly pea sering ditambah kepada koktel dan minuman beralkohol lain kerana hambar pigmen dan sifat berubah warna ajaib.



Dengan adanya ekstrak Bunga Telang (Butterfly Pea) ini bolehlah Marsha buat nasi kerabu biru dengan lebih kerap. Sebab susah nak dapatkan bunga telang ni tau. Dah sangat jarang sekarang dan susah nak dapatkan. Harganya pun tinggi.


Maklumat Lanjut


Jadi Marsha memang suggestkan korang untuk ada dirumah setiap satu. Nak masak senang. Nak buat kek senang dan nak buat air minuman pun senang. Yang paling penting ianya HALAL.





Marsha
Part Time Blogger
Niche Lifestyle, Parenting, Healthy, Beauty & Travel
Collaboration & Review Blogger

You May Also Like

7 sahabat ibu

  1. wah..menarik produk ni kak...teruja pulak nieyl

    ReplyDelete
  2. Senang ada produk macam nie kat rumah kan..

    ReplyDelete
  3. Bunga telang tu ada tanam kt rumah.. Next time boleh la try jenama ni pulak

    ReplyDelete
  4. wah bila ada macam ni senang..nak buat kuih ke, kek ke..kan..sebelum ni nampak pandan je..ni dah banyak perisa dah

    ReplyDelete
  5. Sekarang dh ada pewarna cmni senanglah nk guna kan.. Sbb guna bahan semula jadi

    ReplyDelete
  6. I need this in my kitchen also, sometimes i make cakes and agar agar i can use them.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi tinggalkan komen. Moga dimurahkan rezeki semua. Tunggu saya terjah balik yer..:)