Senyuman Terpamer Diwajah 160 Pelajar Sekolah Rendah di Negeri Perak Dengan Program #SunwayForGood Deepavali Cheer di Lost World of Tambun oleh Sunway Group

Assalamualaikum

Senyuman Terpamer Diwajah 160 Pelajar Sekolah Rendah di Negeri Perak Dengan Program #sunwayforgood Deepavali Cheer di Lost World of Tambun oleh Sunway Group | Perayaan Deepavali dah semakin menghampiri dan sempena Deepavali, Sunway Group telah melancarkan program #sunwayforgood Deepavali Cheer untuk membawa keceriaan kepada 160 pelajar sekolah Perak yang memerlukan di Lost World of Tambun. Marsha sangat seronok dan bertuah kerana berpeluang bersama-sama meraikan anak-anak bersama team Sunway Group dan melihat kegembiraan yang terpamer pada wajah mulus mereka.

Selain membawa senyuman kepada masyarakat, Sunway Group amat berharap semoga program ini dapat memastikan masa depan anak-anak terjamin melalui pendidikan. Program The #sunwayforgood Deepavali Cheer termasuklah lawatan sambil belajar di sekitar taman tema air yang paling popular di Perak ini iaitu Lost World of Tambun, serta Sunway Group juga menyediakan bekalan sekolah untuk pelajar, menaik taraf perpustakaan sekolah dan Program Bantuan Literasi ICT.



Program #sunwayforgood Deepavali Cheer yang disokong oleh Pejabat Ahli EXCO Perak, Jabatan Pelajaran Perak, dan Friends of Mankind direka sebagai maklumbalas terhadap kajian yang menunjukkan terdapat penurunan kadar keciciran dari 0.35% pada 2016 kepada 0.29% dalam 2017, kadar keciciran tertinggi adalah kanak-kanak dari kumpulan B40 kerana ketidakupayaan ibu bapa mereka untuk membiayai perbelanjaan sekolah anak-anak.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Hal Ehwal Pengguna, Integrasi Nasional dan Sumber Manusia Perak dan Ahli Dewan Undangan Negeri Sungkai YB Sivanesan Achalingam yang hadir pada majlis itu memuji inisiatif Sunway Group sebagai salah satu yang menyokong tumpuan Kerajaan Perak untuk menaik taraf isi rumah B40.


"Kerajaan Perak telah mengambil beberapa langkah positif seperti Kad Perihatin Perak, mempertingkatkan projek pertanian masyarakat, rebat bil elektrik, air percuma dan sesi latihan untuk usahawan kecil dan sederhana untuk membantu kumpulan B40 mengurangkan beban mereka . Inisiatif dari Sunway Group sangat penting kerana ia membantu anak-anak dan keluarga mereka memecahkan kitaran kemiskinan melalui memastikan kanak-kanak menerima pendidikan yang mereka layak. "

Pengarah Eksekutif Sunway City Ipoh, Wong Wan Wooi pula berkata bahawa keseluruhan inisiatif itu sejajar dengan komitmen Sunway Group untuk Matlamat Pembangunan Mampan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang bertujuan untuk pembangunan mampan dan saksama tanpa sesiapapun ketinggalan.




"Pengasas dan pengerusi kami, Tan Sri Dr Jeffrey Cheah percaya bahawa pendidikan  merupakan pilihan terbaik untuk keluar dari kemiskinan. Kami berharap dengan mencapai 900 pelajar utama dari kumpulan B40 dan menyediakan mereka dengan keperluan sekolah, para pelajar akan bermotivasi untuk meneruskan pendidikan untuk masa depan yang lebih cerah. Inisiatif #sunwayforgood kami telah mencapai sehingga 40,000 penerima, dan kami berharap dapat menjangkau 50,000 penerima pada penghujung tahun ini."

Terkesima betul bila Marsha mendengar ucapan dari beliau. Nyata yang Sunway Group telah banyak membantu golongan B40 dalam menaiktaraf hidup mereka demi melihat mereka melebarkan senyuman.

Lawatan Sambil Belajar di Lost World of Tambun


Untuk pengetahuan korang, program ini telah dilancarkan pada 13 Oktober di mana 160 kanak-kanak sekolah dari pelbagai sekolah termasuk SJK (T) Klebang, SJK (T) Ladang Chemor, SJK (T) Kg Simee, dan SJK (T) Ladang Strathisla telah dibawa 'tour' di sekeliling  Lost World of Tambun untuk mempelajari tentang pelbagai haiwan di dalam zoo serta habitatnya.


Semasa 'tour' ini berlangsung, para pelajar juga berpeluang ke Petting Zoo dimana mereka boleh berada sehabis dekat dengan haiwan-haiwan yang ada. Bukan sahaja lebih dekat tetapi juga boleh menyentuh haiwan-haiwan tersebut. Setiap kumpulan diwakili oleh seorang 'Tour Guide' dari Lost World of Tambun yang bertanggungjawab untuk menerangkan dan membimbing mereka. Marsha sangat teruja bila melihat para pelajar menyentuh sendiri haiwan-haiwan dengan penuh keceriaan.


Bukan itu sahaja, pelajar juga berpeluang mempelajari cara pembuatan terrarium serta membuat sendiri terrarium yang lebih dikenali sebagai vivarium untuk haiwan darat kecil, yang biasanya dalam bentuk bekas kaca.



Selain peluang belajar, para pelajar juga turut menikmati hidangan tengah hari yang mewah di Lost World Hotel. Semasa majlis makan tengah hari, pelajar menerima bekalan sekolah termasuk beg sekolah, alat tulis, air dan bekas makanan, multivitamin, ubat gigi, sabun cuci mulut dan sabun bertekanan mesra alam oleh Sunway Hotels & Resorts dari Wong Wan Wooi dan YB Sivanesan Achalingam.


Inisiatif Kembali ke Sekolah


Kumpulan Sunway akan meneruskan program #sunwayforgood Deepavali Cheer dengan pengedaran bekalan sekolah pada 14 Oktober kepada 740 pelajar lain di SJK (T) Klebang, SJK (T) Ladang Chemor dan SJK (T) Kg Simee.

Pembekalan adalah sama dengan yang diberikan hari sebelumnya. Ia termasuk beg sekolah, peralatan tulis, kontena air dan makanan, multivitamin, pasta gigi, sabun pencuci mulut dan sabun mesra alam sekitar yang dikenali sebagai Soapful sebagai inisiatif oleh Sunway Hotels & Resorts.



Soapful adalah inisiatif lestari Sunway Hotels & Resorts yang menumbuhkan bar suntikan yang digunakan dari hotelnya. Bar sabun yang ditakdirkan kemudiannya diagihkan kepada benefisiari terpilih untuk kegunaan peribadi mereka dan juga dijual sebagai sebahagian daripada program perusahaan sosial mereka di jualan amal, pasaran komuniti dan platform sosial yang lain. Projek yang dilancarkan secara rasmi pada 5 Disember 2018 adalah kerjasama dengan pelbagai rakan kongsi projek - Ecolab Sdn Bhd, Kinder Soaps Sdn Bhd dan Komuniti Belia Selangor (SAY).


Program R.E.A.D. 


Kumpulan Sunway akan memulakan program Sunway R.E.A.D (Reading Increases Aspiration and Drive) di mana perpustakaan sekolah SJK (T) Klebang akan diubah suai. Selain daripada kerja-kerja membaik pulih, Sunway Group juga berusaha untuk melengkapkan perpustakaan dengan buku-buku yang diperlukan untuk tujuan pendidikan.


Kumpulan Sunway juga melancarkan kempen sumbangan buku mereka bulan lalu dengan Friends of Mankind. Buku-buku dikumpulkan di premis Sunway terpilih di seluruh negara dan buku-buku akan diberikan kepada perpustakaan sekolah.


Program Bantuan Literasi ICT

Sebagai sebahagian daripada #sunwayforgood,  inisiatif jangka panjang untuk menjadikan pendidikan dapat diakses oleh pelajar yang layak di negara ini, ia akan memulakan program Bantuan Literasi ICT pada tahun 2020. Program ini akan memberi tumpuan kepada pembelajaran digital, di mana para pelajar diajar asas-asas teknologi maklumat dan kemahiran pengaturcaraan.



Video Deepavali

Untuk menyebarkan keseronokan melalui perayaan Deepavali, Sunway Group telah melancarkan sa video Deepavali. Di negara yang berbilang kaum seperti Malaysia, setiap perayaan disambut oleh semua rakyat Malaysia. Video ini memaparkan kepentingan perpaduan di kalangan rakyat Malaysia, dan bagaimana kita dapat menghargai dan merangkul keunikan dan perbezaan budaya kita.


Korang jangan lupa mengambil peluang  untuk memenangi paket Deepavali dengan menonton video  tersebut dan menjawab soalan dalam pautan di bawah:





https://www.facebook.com/166738750044444/posts/2772232512828375/ 


Marsha pun nak join ni memeriahkan lagi kehangatan perayaan Deepavali yang bakal tiba nanti. Jom lah korang join jom!!

Maklumat Lanjut


Website | Facebook | Instagram


Marsha
Part Time Blogger
Niche Lifestyle, Parenting, Healthy, Beauty & Travel
Collaboration & Review Blogger

2 Comments

Terima kasih sudi tinggalkan komen. Moga dimurahkan rezeki semua. Tunggu saya terjah balik yer..:)

Subscribe Us