Koronavirus : Panduan Memilih Topeng Muka Yang Betul

Assalamualaikum


Kita masih berada dalam fasa PKP-B disebabkan virus pandemik COVID-19 yang menyerang negara semenjak dua bulan yang lalu. COVID-19 adalah satu nama yang memberi kesan kepada seluruh dunia. Banyak nyawa terkorban akibat virus pandemik yang merebak terlalu agresif melalui sentuhan dan juga titisan ni. Impaknya sangat ketara sehingga negara seluruh dunia lumpuh. Jadi antara cara pencegahan COVID-19 yang boleh dibuat ialah berada dirumah dan memakai topeng muka @ mask semasa keluar.


Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia

Topeng muka @ mask sangat penting sekarang ini. Marsha ingat lagi sebelum COVID-19 menyerang negara harga mask sangat berpatutan. Sekarang harganya lebih mahal dari 1 liter minyak petrol tau! Memang topeng muka @ mask ini dah menjadi antara produk yang HOT selain hand sanitizer. Dengan keperluan terhad, harga pun naik mendadak. Tapi macamana nak pilih topeng muka yang betul? Jom Marsha bantu korang dengan memilih topeng muka yang sesuai | Koronavirus : Panduan Memilih Topeng Muka Yang Betul

Koronavirus : Panduan Memilih Topeng Muka Yang Betul

Masa awal-awal wabak pandemik ini masih 'mengganas', topeng muka @ mask menjadi item yang sangat HOT. Pada awalnya, topeng N95 yang menjadi perhatian tetapi bila di buat kajian, topeng muka pembedahan ( surgical mask ) juga boleh digunakan disebabkan virus COVID-19 berjangkit melalui sentuhan dan titisan ( droplet ) bukan secara udara ( airborne ). Jadi pilihan topeng muka agak longgar dan tak perlu menggunakan topeng muka N95.

Berdasarkan perkongsian dari website hellodoktor.com, sekitar tahun 2002 dan 2003, wabak sindrom pernafasan akut yang teruk atau SARS telah melanda dunia bermula di negara China. Wabak tersebut disebabkan oleh sejenis koronavirus juga sama seperti novel koronavirus (2019-nCoV) dari Wuhan. Namun, saiz SARS koronavirus itu hanya sebesar 100 nanometer. Virus flu pula bersaiz antara 80 hingga 120 nanometer.  Kesemua jenis virus tersebut sangat kecil dan boleh melepasi halangan seperti topeng pembedahan. Topeng muka pembedahan mungkin dapat melindungi daripada titisan pernafasan yang besar seperti cecair akibat bersin atau kahak akibat batuk, namun ia tidak memberikan perlindungan terhadap titisan kecil dalam udara. Tetapi virus COVID-19 ini partikelnya besar jadi topeng pembedahan juga boleh digunakan.


Kaedah pemakaian topeng muka dengan betul:

  1. Cuci tangan terlebih dulu dengan air dan sabun atau guna hand sanitizer.
  2. Pastikan topeng muka yang ingin dipakai dalam keadaan baik dan tidak terdapat sebarang koyakan atau kebocoran.
  3. Pastikan kedudukan topeng dalam keadaan betul. Sisi yang mengandungi jalur besi halus perlu berada di bahagian atas bagi menutup atas hidung dengan kemas apabila dibengkokkan.
  4. Sisi yang berwarna perlu berada di bahagian luar, manakala sisi yang berwarna putih pula di bahagian dalam.
  5. Sangkutkan pada telinga jika ia adalah topeng jenis sangkutan pada telinga manakala ikat pada belakang kepala jika ia adalah topeng jenis ikatan.
  6. Bentukkan jalur besi topeng yang berada pada bahagian atas hidung mengikut bentuk hidung.
  7. Tarik bahagian bawah topeng muka ke bawah bagi menutupi mulut dan dagu.
  8. Gunakan topeng muka hanya untuk sekali penggunaan sahaja. Buang setelah digunakan.

Ada lagi satu jenis topeng muka @ mask yang menjadi bualan hangat masa kini iaitu topeng muka @ mask yang diperbuat dari kain atau topeng sublimasi. Ianya nampak trendy dan up-to-date dan juga boleh dipakai berkali-kali dan boleh dibasuh ( reuseable ). Adakah topeng muka jenis kain ini sesuai dipakai untuk mencegah virus COVID-19 ini? Ya ianya sesuai tetapi kena ada penapis atau filter yang sesuai yang boleh diganti setiap kali penggunaan.

Tambahan pula sekarang pemaikaian topeng muka  tidak lagi menjadi ukuran sementara, jadi selain selamat, apa kata pertimbangkan nilai untuk wang dan topeng yang boleh digunakan semula yang pasti selesa? Lebih baik lagi, topeng muka  yang boleh digunakan semula kini dapat diperibadikan sendiri ikut kreativiti kita! Menarik kan?

Marsha Customize Topeng Muka dengan BestSub

Marsha pun tertarik dengan topeng muka yang boleh diperibadikan ikut pilihan kita sendiri disebabkan pemakaian topeng muka menjadi penting bila hendak keluar rumah. Jadi, Marsha pun menempah topeng muka sublimasi dari BestSub .




• Rekabentuk yang unik dan disesuaikan untuk kegunaan peribadi atau korporat 
Topeng muka boleh basuh, Material tidak telap air , Hygienic 
• Mempunyai saiz dewasa & kanak-kanak. 
• Lembut, selesa & material yang boleh bernafas.
• Tali di bahagian telinga yang boleh dilaras untuk keselesaan pengguna. 
•  Berbaloi dengan harga & Selamat 

Tentang Topeng Sublimasi Dari BestSub

  • Topeng Sublimasi kami memenuhi syarat peraturan CA Prop 65 & EU Reach, diuji oleh SGS & Intertek. 
  • 5 lapisan penapis PM2.5 yang boleh diganti: 2 lapisan bahan tidak melekat, 2 lapisan penapis, 1 lapisan karbon aktif. Disyorkan untuk mengganti 5 ~ 7 hari sekali. 
  • Saiz: Dewasa 17.8cm (lebar) x 13cm (panjang), Kanak-kanak 15cm (lebar) x 10cm (panjang). 
  • Bahan: Lapisan dalaman dari kain kapas, lapisan luar dari kain poliester yang boleh dicetak.
  • Setiap topeng dilengkapi dengan poket untuk penggantian penapis PM2.5. 
  • Berhubung terus dengan penjual dan beri nama anda untuk diletakkan pada mask.

Kenapa pilih Best Sub:

⭐ Boleh Diperibadikan
⭐Boleh digunakan semula
⭐Keselamatan
⭐Stok Sedia Ada
⭐Jaminan kualiti



Sijil








Pilihan Design

Ada pelbagai pilihan design yang boleh dipilih untuk topeng muka sublimasi ini. Nak letak design sendiri pun boleh. Caranya senang sahaja, hanya perlu bagi design sendiri dan akan dicetak atas mask pilihan korang. Senang kan? Ok jom Marsha share design yang ada

Dewasa







Kanak-kanak






Pilihan Design Marsha untuk Topeng Muka dan White Mug

Sambil-sambil order topeng muka, Marsha juga ambil kesempatan untuk order sekali white mug untuk Marsha. Marsha memilih design D2 untuk topeng muka dan letakkan design sendiri pada white mug untuk personal branding Marsha. Ni design yang telah diberikan untuk customer tengok sebelum produk dicetak. Ini untuk memastikan pelanggan betul-betul puas hati dengan hasilnya. Ini contoh Marsha punya.



Hasilnya sangat la Marsha puas hati. Korang nak tengok hasil sebenar? Meh Marsha kongsikan




Jadi kalau korang berminat nak order topeng muka sublimasi ni jangan tunggu lama-lama kerana ianya limited tau. Apa lagi,  JOM GRAB TOPENG MUKA SEKARANG!









⬇⬇ Stok Terhad⬇⬇
Check us out on Lazada OR Shopee NOW:
Lazada: https://bit.ly/Lazadabestsubmask
Shopee: https://bit.ly/Shopeebestsubmask

Untuk Shopee ada voucher code tau 👇. Jadi gunakan masa checkout okay!


Shopee voucher code: TOTABG002

Date: 7.5.2020 - 7.8.2020


10% offer




Contact us now :  www.wasap.my/60199858151





Marsha
Part Time Blogger 
Niche Lifestyle, Parenting, Healthy, Beauty & Travel 
Collaboration & Review Blogger

5 Comments

  1. timm pun beli yg jenis kain pastu boleh selit filter, nicenya boleh customized lagi hah..

    ReplyDelete
  2. Hebat lah. Topeng muka pun boleh customized.

    ReplyDelete
  3. Menarik ni. Bolehlah order untuk sendiri dan anak anak. Sekarang jugak saya terjah

    ReplyDelete

Terima kasih sudi tinggalkan komen. Moga dimurahkan rezeki semua. Tunggu saya terjah balik yer..:)

Subscribe Us