SEHARI DI SELANGOR, JOM KE SEPANG!

Assalamualaikum


Akibat dari COVID-19, plan travel semua terpaksa ditunda atau dibatalkan. Ini kerana untuk mengelakkan penularan COVID-19 yang berleluasa. Namun selepas pemgumuman PM kita Tan Sri Muhyiddin Yassin, pelancongan mula dibenarkan tetapi pelancongan domestik sahaja. Itu pun sudah mencukupi untuk permulaan. At least dapat lah yang suka travel akan travel dalam negeri dengan SOP. Tapi kemana tempat menarik? Kemungkinan besar tempat-tempat sejuk seperti Cameron Highland akan penuh. 

Kalau korang berada di KL atau Selangor, nak travel jangan bimbang. Marsha boleh share satu tempat menarik di Selangor. Tak perlu nak rentas negeri pun. Tempat berdekatan pun ada tempat menarik, kenapa nak habiskan duit minyak ke tempat yang jauh-jauh. Betul tak? Masa pun jimat. Dalam sehari pun dah boleh bawa anak-anak dan keluarga menjelajah keindahan dan juga dijamin sangat seronok! Jadi untuk permulaan ni apa kata kita jelajah Selangor dulu. |  SEHARI DI SELANGOR, JOM KE SEPANG!

SEHARI DI SELANGOR, JOM KE SEPANG!

Kalau korang menetap di Selangor atau KL atau berdekatan, Sepang adalah tempat menarik yang Marsha nak kongsikan. Daerah Sepang yang mempunyai lebih daripada 190,889 populasi mula berpesat di Bandar Baru Salak Tinggi. Kini, bukan sahaja ia menjadi laluan keluar dan masuk utama Negara dengan adanya dua buah lapangan terbang antarabangsa, KLIA dan KLIA2, Dearah ini juga terkenal dengan Litar Antarabangsa Sepang yang telah menjadi tempat untuk mengadakan pelbagai acara sukan motor pada setiap tahun. Menempatkan Pusat Membeli-belah premium pertama di Selangor, Sepang giat menarik ramai pelancong dari seluruh dunia menjadikannya salah sebuah Daerah yang wajib korang kunjungi di Selangor! 



Banyak tempat menarik di sepang ni kalau korang nak tahu. Jadi banyak aktiviti yang boleh korang buat bersama keluarga dalam sehari sahaja di Sepang. Antaranya ialah:


8.00 a.m. : Berjoging di Taman Tasik Cyberjaya

9.00 a.m. : Singgah di Restoran Adik Abang untuk sarapan pagi

10.00 a.m. : Bergerak ke Litar Antarabangsa Sepang 

12.00 p.m. : Makan tengah hari di Restoran Nasi Padang Minang Batang Kapeh

1.00 p.m. : Ikuti Mangrove Tour 

2.30 p.m. : Luangkan masa di Ladang HL Sepang

3.30 p.m. : Berbelanja di Mitsui Outlet Park

5.00 p.m. : Minum petang di Book Barter Cafe

6:00 p.m. : Bersiar-siar di sekitar Tamarind Square Cyberjaya

7.00 p.m. : Makan malam di HM Sri Bagan Sepang


Berjoging di Taman Tasik Cyberjaya


Mulakan hari dengan berpakaian sukan kegemaran korang dan singgahlah ke Taman Tasik Cyberjaya yang terkenal ini. Di sini, terdapat beberapa trek larian terbaik yang boleh korang cuba dengan rakan-rakan dan famili! Juga tidak ketinggalan, persekitaran yang menenangkan serta udara yang segar di taman hijau ini sudah pasti akan memberikan korang satu perasaan yang nyaman untuk bersenam. 



Singgah di Restoran Adik Abang untuk Sarapan Pagi


Tambahkan tenaga pagi korang  dengan bersarapan di lokasi kegemaran ramai iaitu Restoran Adik Abang antara tempat makan menarik di sepang. Di sini, korang akan disajikan dengan pelbagai makanan Malaysia yang lazat di mana anda boleh memesan dari menu mereka. Adalah sangat digalakkan untuk anda mencuba Lontong, Nasi lemak dan Roti Canai di kedai ini. Sekiranya anda merupakan seorang penggemar ketiga-tiga makanan tersebut, ini semestinya tempat yang tepat untuk anda!



Bergerak ke Litar Antarabangsa Sepang




Teruskan hari anda dengan melawati Litar Antarabangsa Sepang yang terkenal. Di sini, anda akan dibawa ke seluruh kawasan litar ini di mana anda boleh mengisi pengetahuan anda mengenai industri sukan permotoran! Lawatan ini merangkumi lawatan ke Grandstand, Race Control Room, Perdana Suite perdana dan banyak lagi! Jangan lupa untuk mengunjungi Muzium Automobil yang terkenal semasa anda berada di sana.



Makan tengah hari di Restoran Nasi Padang Minang Batang Kapeh


Jangan lupa untuk datang ke restoran Nasi Padang yang terkenal di Kampung Salak Tinggi pada waktu tengah hari! Sekiranya anda sedang mencari masakan selera kampung dan tradisional yang sedap tak terhingga, anda boleh datang ke sini untuk mencuba menu ikan bakar dan ikan keli mereka. Selain daripada kedua-dua menu tersebut, hidangan lain yang turut disajikan di sini juga patut anda cuba! 



Ikuti Mangrove Tour


Dikenali sebagai Taman Tema Aqua yang pertama dan terbesar di Malaysia, Aqua X menawarkan anda dengan pelbagai jenis aktiviti menyeronokkan yang boleh korang lakukan! Antaranya ialah Pakej Mangrove Tour yang akan membawa korang menyusuri ke kawasan hutan yang penuh dengan pemandangan indah dan bunyi burung eksotik di sekitarnya. Anda juga boleh mencuba senarai aktiviti menarik yang mereka tawarkan! 



Melangkah ke Ladang Buah Naga


Semasa berjalan-jalan di Daerah Sepang, pastikan korang tak ketinggalan berkunjung ke Ladang Buah Naga yang menakjubkan ini. Terletak di Bagan Lalang, ladang ini dikenali dengan buah naga yang ditanam dan terdapat juga sebuah kafe yang boleh korang singgah untuk mencuba menu istimewa mereka iaitu Roti King Kong dan kentang tumbuk yang disajikan dengan kuah buah naga dan juga jus buah naga yang diperah segar! 



Berbelanja di Mitsui Outlet


Shopping mesti wajib masuk dalam list ketika bercuti. Tak kiralah bercuti kemana pun...hihi. Jadi, luangkan hari cuti korang di Mitsui Outlet Park yang terkemuka ini untuk mendapatkan satu pengalaman membeli-belah yang terbaik di Sepang! Di sini terdapat pelbagai barangan berjenama dan mewah yang dipasarkan dengan harga yang menarik dan lebih murah tanpa cukai berbanding Pusat Membeli-belah yang lain. Sale pun banyak! Korang pasti tidak ingin ketinggalan mendapatkan tawaran yang diberikan oleh setiap kedai di pusat membeli-belah premium ini!



Waktu minum di Book Barter Café


Bila dah setel shopping mesti rasa penat kan? Marsha cadangkan korang rehat seketika dan bersantai di kafe yang menarik di Tamarind Square sambil menikmati waktu minum petang anda! Ruang dalaman kafe ini menggayakan konsep kedai buku di mana ia telah menjadi salah satu tempat yang digemari ramai, terutamanya para pelajar bagi menyiapkan tugasan kuliah mereka. Bukan sahaja persekitaran kafe ini menenangkan, pencuci mulut dan kopi di sini juga semestinya akan menggiurkan anda juga! Jangan lupa untuk turut mencuba Japanese Cottony Cheesecake dan kopi flat-white mereka semasa anda berada di sana.



Bersiar-siar di sekitar Tamarind Square Cyberjaya


Setelah meluangkan masa korang di kafe, pastikan anda terokai Tamarind Square ini! Selain terkenal dengan tempatnya yang amat Instagram-worthy, anda juga boleh menyertai beberapa aktiviti mingguan di sini. Antaranya ialah aktiviti Zumba Fitness, Pound Fitness, Yoga dan aktiviti Piloxing! Juga, terdapat pasar malam yang berkonsepkan urban yang diadakan pada hari Rabu ke-2 dan ke-4 yang boleh anda lawati pada setiap bulan. Turut terdapat sebuah majlis hiburan yang dipanggil Lepaq yang akan diadakan pada hari Sabtu terakhir pada setiap bulan di sini. 



Makan malam di HM Sri Bagan Sepang


Pada hujung hari, sebelum balik korang boleh la ke satu tempat makan meanarik di Sepang. Ianya satu penutup yang terbaik untuk hari percutian korang dengan makan malam sambil menikmati bayu laut yang sangat menenangkan! Bunyi ombak dan udara yang sejuk pasti akan mengubahkan mood korang dan anak-anak agar lebih tenang. Disini, korang boleh memilih hidangan dari menu ala-carte atau pakej mereka yang penuh dengan pilihan! Semua menu di sini wajib korang try terutamanya Ikan Talapia Bakar, Ikan Siakap Steam dan Sambal Udang Petai mereka yang amat disyorkan! 


Itulah dia! Sekiranya korang sudah baca sampai sejauh ini, ianya bermakna korang sudah membaca kesemua lokasi yang telah Marsha cadangkan dalam jadual perjalanan ini. Oleh itu, jangan lupa untuk pergi ke Daerah yang menakjubkan di Selangor ini! Tidak dinafikan lagi, Daerah Sepang ini sudah pasti akan membuat korangkagum kerana tarikannya yang luar biasa!

Untuk informasi lanjut, layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor di Selangor.Travel.


Marsha 
Part Time Blogger 
Niche Lifestyle, Parenting, Healthy, Beauty & Travel 
Collaboration & Review Blogger

11 Comments

  1. Banyak tempat yg Linda belum pergi Walau ddk Selangor. Cafe buku tu boleh masuk. Wish lists 😁

    ReplyDelete
  2. wah best jugak seharian berjalan2 di Sepang ni

    ReplyDelete
  3. Macam-macam benda ada kat Sepang. Baru ni tau. Mangrove Tour tu best.

    ReplyDelete
  4. Banyak nya tempat best2. Kalau boleh rentas negeri nanti boleh la jalan2..

    ReplyDelete
  5. Rindu nak ke Mitsui . Tapi pendam dulu la hasrat tu kot..hehe

    ReplyDelete
  6. ehhh..bnyk jugak tmpt menarik kt sepang..baru tau..aiyoo rugi tak pegi

    ReplyDelete
  7. tak pernah singgah, pernah lalu je haha nampak best..

    ReplyDelete
  8. Kan.. Bercuti dekat2 je pun takpe.. Senang.. Banyak tempat menarik

    ReplyDelete
  9. Nanti ke sepang boleh berkunjung tempat2 ni

    ReplyDelete
  10. byaknya tempat menarik.. belum ada rezeki lagi sampai kat sana huhu

    ReplyDelete

Terima kasih sudi tinggalkan komen. Moga dimurahkan rezeki semua. Tunggu saya terjah balik yer..:)

Subscribe Us